Virtual reality lijkt voor velen een hype maar de technologie biedt veel meer dan nieuwe ontspanningsmogelijkheden voor consumenten. De B2B-sector en bedrijfswereld kan er voorgoed door veranderen.  Het onderstaande artikel werd gepubliceerd op ZDNet op 11/03/2016 aan de hand van informatie gekregen van onze co-founder Kenneth van Rumste.

Virtual reality (VR) is volgens velen een hype. Wie niet in de technologie gelooft wijst er op dat mensen geen zin hebben om te pas en te onpas een dure logge pril om hun hoofd te binden, gewoon om een spelletje te spelen. Believers zien VR dan weer als het medium van de toekomst: films, entertainment, het delen van foto’s: het zal volgens hen allemaal naar een andere realiteit verschuiven.

Firefleye Samsung Gear VR voor de bedrijfswereld en b2b
Samsung Gear VR

Wij gingen al aan de slag met diverse headsets, van de Google Cardboard en z’n plastic-varianten over de Gear VR tot de Oculus Rift en de HTC Vive. Zelf zijn we geneigd om in VR te geloven: de mogelijkheden in dit prille stadium van ontwikkeling zijn zo impressionant en grote bedrijven storten zich er met zoveel overtuiging op dat we de toekomst met een redelijk vertrouwen tegemoet zien.

Meer dan speelgoed

Al het bovenstaande is echter naast de kwestie wanneer we naar VR buiten de entertainmentcontext kijken. Hoewel de brillen in eerste instantie gericht zijn op gamers, is het duidelijk dat de bedrijfswereld er een blijvend nut uit kan halen.

Je hebt niet al te veel verbeelding nodig om enkele praktische scenario’s te bedenken waarin een Gear VR of een andere headset een significante meerwaarde kan bieden. Denk maar aan een architectenbureau dat een potentiele klant wil overtuigen van plannen voor een huis. De architect in kwestie kan natuurlijk 3D-weergaves op z’n computerscherm tonen, mooie digitale renders laten zien en uitpakken met gedetailleerde blauwdrukken, maar dankzij een VR-headset kan de klant letterlijk in de nog te bouwen woning stappen en rondkijken.

Virtueel rondijken

“Iedere onderneming die producten aan de man brengt waarin de klant fysiek kan staan, is potentieel klant om het verkoopproces aan de hand van virtuele realiteit te optimaliseren”, denkt Kenneth Van Rumste. Hij is medestichter van Firefleye, een start-up die andere bedrijven wil helpen bij het integreren van VR in hun verkoopstrategie. Hij gelooft rotsvast in de mogelijkheden en ziet wat wij ook al merkten: de eerste persoon, ongeacht de leeftijd, die voor het eerst een VR-bril op z’n neus zet en er niets aan vindt, moeten we nog tegenkomen.

De stap naar de integratie van VR zal voor de meeste bedrijven niet zo groot zijn. De ontwikkeling van een VR-toepassing loopt naar analogie met de ontwikkeling van een app, en wie dingen bouwt waar je in kan rondkijken, begint in de regel met een 3D-model.

Ook voor prototyping heeft VR potentieel. “Dankzij VR kan je een model langs iedere kant in detail bekijken alvorens tot productie over te gaan”, beaamt Van Rumste. “Dat kan een grote financiële impact hebben”, denkt hij. Door een model met je eigen ogen te bekijken alvorens tot productie over te gaan is de kans immers groter dat je er al fouten uithaalt.

Integratie en AR

Ieder bedrijf dat iets verkoopt of maakt dat niet meteen fysiek voorhanden is, heeft dus baat aan VR. Dankzij de technologie werp je als het ware een blik in de toekomst, waarna die toekomst nog kan aangepast worden voordat de eerste steen of schroef gelegd of vastgedraaid wordt.

VR in de bredere zin van het woord heeft echter nog meer potentieel. Denk daarbij aan wat we eerder augmented reality noemen: een variatie op VR waarbij elementen van de echte wereld in de illusie verwerkt worden. Microsofts Hololens is daar een mooi voorbeeld van: die bril zet 3D-modellen virtueel op een echte tafel, zodat je er met eventuele mede-ontwikkelaars of klanten omheen kan wandelen. Ook virtuele trainingen worden mogelijk: personeel kan bepaalde situaties virtueel ervaren voordat ze er voor de eerste keer echt mee in contact komen.

Oplossing voor een probleem

Een high-end VR-headset is naar consumentennormen niet goedkoop maar voor een bedrijf valt de prijs best mee. De investering kan snel zijn vruchten afwerpen. Van Rumste: “VR lost een bestaand probleem op voor een onderneming, wat de toekomst van de technologie volgens mij garandeert”. De integratie van VR maakt inderdaad dingen mogelijk die vandaag nog niet kunnen. Bovendien heeft de early adopter nog een extra voordeel: wie VR snel integreert in zijn verkoopproces kan menig klant van z’n sokken blazen, puur door het wow-gehalte.

Zodra enkele firma’s in enkele sectoren de technologie omarmen gaat de bal aan het rollen. Als één architect je in het ontwerp voor je huis kan laten kruipen terwijl de andere alleen maar plannen en renders heeft, dan heeft één van de twee een heel groot en concreet concurrentieel voordeel.

source: ZDNet

 

Dutch article: Hoe virtual reality de bedrijfswereld zal binnendringen.
Tagged on: